Een perfecte smoothie maken doe je zo!

Een perfecte smoothie maken is zo veel meer dan alleen yoghurt, fruit en ijs in de blender gooien. Een goede smoothie zit vol verse, gezonde ingrediënten en heeft de juiste balans in smaak, kleur en textuur. Met de juiste ingrediënten maak je jouw smoothie niet alleen super lekker maar ook super voedzaam!

De perfecte smoothie maken is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ga jij het liefst voor zoet en romig of vind jij een frisse, zurige smoothie het lekkerst? Het mooie aan het maken van smoothies is: je kan alle kanten op door het simpelweg toevoegen of weglaten van de juiste ingrediënten.

Met deze tips and trics wordt een perfecte smoothie maken een eitje!

Een perfecte smoothie maken - Shakes on Wheels

VERSE INGREDIËNTEN

Een goede smoothie maak je alleen met goede ingrediënten. Gebruik dus liever verse, onbewerkte producten en vermijd premade smoothiemixes. Bevroren fruit is wel een goeie optie voor smoothies: de voedingstoffen blijven namelijk behouden door het invriesproces en je smoothie is gelijk heerlijk koud.

KIES JE FRUIT

Kies één of twee soorten fruit. Gebruik ongeveer 150 gram fruit of bijvoorbeeld een banaan voor het maken van één smoothie. Zowel vers als bevroren fruit is geschikt. Onze favorieten: Mango, Aardbei, Ananas, Framboos, Bessen, Kiwi en Banaan. Ga ook voor het seizoensfruit: goedkoop en beter voor het milieu (fruitkalender). Voor een super healthy smoothie met een lager suikergehalte blend je meer groente dan fruit door je smoothie (80% / 20%). Heb je rijper fruit wat al langer in de fruitschaal ligt of er minder mooi uit ziet? Perfect voor in je smoothie!

KIES JE BASIS

Een smoothie maken begingt altijd met een vloeistof als basis. Ga uit van gemiddeld 150 -200 ml vloeistof per smoothie (afhankelijk van hoeveel sap er al in je fruit / groente zit). Afhankelijk van waar jij zin in hebt:

  • Appelsap
  • Sinaasappelsap
  • Yoghurt
  • Melk

De gezondere opties :

  • Water
  • Kokoswater / Kokosmelk
  • Plantaardige melk (zoals amandelmelk)
KIES JE GROENTE

Een handvol groen in je smoothie is een gemakkelijke manier om een extra portie groente binnen te krijgen. Ben je een groentje op het gebied van groene smoothies? Begin dan met iets milds zoals spinazie of boerenkool (je proeft er minder van dan je misschien in eerste instantie denkt!). Laat de stelen achterwege voor minder aanwezige smaak. Wil je eens iets anders dan groene bladgroenten? Probeer eens: komkommer, biet, wortel, bleekselderij of (voorgekookte) zoete aardappel of bloemkool.

ROMIG MAKERS

Houd je van een dikke, romige smoothie? Voeg dan gezonde vetten toe die je smoothie bovendien extra voedzaam maken. De avocado is jouw vriend! In datzelfde rijtje kies je voor kokosmelk noten- / zadenboter of bijvoorbeeld chiazaad en spirulina voor de omega 3 vetten. Ideaal voor een gezonde en vullende ontbijtsmoothie! Havermout, ijsklontjes, banaan en mango geven ook die dikkere structuur aan je smoothie.

BOOSTERS

Breng je smoothie naar het volgende niveau door het toevoegen van ‘superfoods’. Gedroogd of in poedervorm, boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten en allemaal hun eigen specifieke gezondheidsvoordelen. Onze favorieten:

  • gember
  • kurkuma (geelwortel)
  • matcha (groene thee)
  • acai
  • spirulina
  • chiazaad
  • hennepzaad

Blend ze door je smoothie of top je smoothie ermee af. Denk ook eens aan het toevoegen van verse kruiden zoals munt of peterselie, havermout voor de extra vezels en proteïne poeder voor de extra eiwitten.

KLEUR

Het oog wil ook wat dus de perfecte smoothie ziet er ook perfect uit. Voorkom de welbekende ‘bruine smoothie’ door rood fruit niet met groene groente te mengen (groen + rood maakt bruin). Blend daarom je groene groente dus met (voornamelijk) geel fruit. Je kan prachtige kleuren tevoorschijn toveren: mix biet of framboos door je smoothie voor een dieprode kleur. Spirulina maakt extra groen en kurkuma accentueert de gele kleur van je smoothie.

BLENDEN

Om ervoor te zorgen dat alle ingrediënten goed worden gemixt tot een mooie gladde smoothie zonder de blender te oververhitten gaan we de ingrediënten in lagen toevoegen. Voeg eerst vloeistof toe, bladgroenten daarna en de bevroren en overige ingrediënten volgen als laatste. Blend op lage stand, voer de snelheid op en blend ongeveer 30 seconden.

DIRECT SCHOONMAKEN

Tip: maak de blender direct na gebruik schoon. Niks is aangekoekt en alle resten spoelen nog makkelijk weg. Easy Peasy!

SMOOTHIETIME Veel plezier met een perfecte smoothie maken! Laat jouw tips achter in de comments.
Een perfecte smoothie maken doe je zo!
Tagged on:                 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *