In fruit zit suiker. En in een smoothie zit veel fruit. Dus het klopt dat een smoothie een behoorlijke suikerbom kan zijn. Echter de vergelijking met een blikje cola gaat wat mij betreft mank omdat een goede smoothie naast suiker ook vezels, vitamines en mineralen bevat. Je krijgt dus zeker niet alleen lege calorieën binnen.

Toch raden wij een lekkere smoothie ook vooral aan
binnen een gezond leefpatroon. Zie het als een lekkere traktatie of als een energie boost voor het sporten. Zeke
niet als iets om er 3 per dag van te drinken terwijl je verder alleen maar stil zit achter je bureau.

Als je fruit (gedeeltelijk) gaat vervangen door groente word het weer een heel ander verhaal. Groente is zelfs nog gezonder dan fruit en bevat van nature heel weinig suiker. Op locatie bij evenementen, bedrijven en festivals bieden we daarom ook vaak een heerlijk groene smoothie aan!

Wil je nou toch een lekkere fruitsmoothie drinken die wat minder suiker bevat? Vervang de appel- of sinaasappelsap door water. Of nóg lekkerder: door kokoswater! Super hydraterend en bevat bijna geen suiker. Als je dan ook nog kiest voor fruit wat van nature wat lager in suiker is dan valt het suikergehalte in je smoothie nog best mee. Hoog in suiker zijn bijvoorbeeld banaan en ananas. Lager in suiker zijn aardbei, framboos en limoen.

Wil je graag wat minder suiker in je smoothie? Probeer dan het volgende recept: 250ml kokoswater, 125 gram frambozen en een scheutje limoen. Simpel maar heerlijk fris!


Een gezonde smoothiebar huren voor jouw bedrijf, evenement of beurs? Neem contact met ons op!

Suiker in Smoothies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *