Artikel op NU.nl over het maken van de perfecte smoothie
Maurits Schuijf gaat met zijn mobiele smoothiebar door het hele land. “Op evenementen serveren we vaak drie gangbare soorten: een romige, een fris-zure en een wat zoete. Met een smoothie krijg je eenvoudig een extra portie groenten en fruit binnen. Experts leggen uit hoe je zelf dit gezonde drankje in elkaar draait.
Radio – Met Smaak Gemaakt #21 Lepeltje Lepeltje Zwolle – foodtruckfestival
In het radioprogramma Met Smaak Gemaakt ging presentator Rob Kolenbrander op bezoek in het Ter Pelkwijpark bij Lepeltje Lepeltje. Een waar feest met de lekkerste foodtrucks, de beste muziek en een geweldige sfeer.
Artikel over Shakes on Wheels in de Uit Agenda Utrecht
Het nieuwe stadsmagazine Uit Agenda Utrecht is in januari 2015 gelanceerd & wij konden gelukkig niet ontbreken (op pag. 35)
Artikel over Shakes on Wheels in De Utrechtse Internet Courant
Zzp’er in Utrecht – Maurits en Michelle: ‘Veel van onze vaste klanten kennen we bij naam’
Utrecht telt ruim 21.000 zzp’ers. Bijzondere, kleurrijke zelfstandige professionals met ieder een eigen verhaal. De komende weken vind je elke woensdag een portret van zo’n Utrechtse zelfstandige professional op DUIC. Vandaag het verhaal van Maurits en Michelle achter Shakes on Wheels.
[su_expand more_text=”Lees meer” less_text=”Lees minder”]Deze zomer zijn wij, Maurits en Michelle, begonnen met het verkopen van verse fruit shakes en sappen vanuit een bakfiets. Wij hebben onze inspiratie opgedaan in Azië waar je op iedere hoek van de straat vers fruit en sappen kunt kopen. Het leek ons leuk om een beetje van deze streetfoodcultuur in onze eigen stad aan te bieden. En hoe kunnen we dat Hollandser doen dan vanuit een bakfiets! Zo staan we nu regelmatig op markten, festivals en evenementen. Bovendien kunnen forensen iedere doordeweekse ochtend een sapje halen op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde.
Fruitsappen zijn natuurlijk op meerdere plekken te koop. De supermarkt is en blijft onze grootste concurrent. Vaak worden deze sappen gemaakt vanuit pulp of met extra toevoegingen om bijvoorbeeld de houdbaarheid te verlengen. Tegenwoordig worden we helaas overspoeld met producten die pretenderen ‘gezond’ te zijn, maar vol zitten met e-nummers, conserveermiddelen en zelfs suikers. Wij bieden een alternatief. Verse, natuurlijke producten zonder poespas.
Mensen waarderen de visie achter ons bedrijf en het persoonlijke contact aan de bakfiets. Veel van onze vaste klanten die ‘s ochtends een sapje komen halen, kennen we bij naam en komen gezellig even een praatje maken. We merken dat dit erg gewaardeerd wordt en vinden het zelf ook een enorme meerwaarde om onze klanten direct te zien en te spreken.
Het mooiste en tegelijkertijd ook het moeilijkste aan het ondernemerschapis de vrijheid. Enerzijds de vrijheid om je eigen ideeën in de praktijk te brengen, anderzijds de directe verantwoordelijkheid voor de groei van je onderneming. In ons geval merken we dat hard werken daadwerkelijk resultaat oplevert. Dat werkt natuurlijk erg motiverend.
Naast de dagelijkse verkoop bij het station staan we ook op festivals en gaan we langs bij bedrijven voor bijvoorbeeld lunches, congressen of andere evenementen. Voor ons als ondernemers geldt: the sky is the limit. Zo hadden we laatst een hele mooie opdracht van een groot bedrijf dat wilde dat we op de achtste, negende en tiende verdieping langs gingen. Dan is het hop, bakfiets de lift in en zo staan we ineens onze sapjes uit te schenken met een prachtig uitzicht over Utrecht. Als iedereen dan ook nog eens erg enthousiast is over onze shakes en sappen, dan is dat voor ons natuurlijk de kers op de taart!
Onze werkplek is overal waar de fiets ons brengt: het station, de tiende verdieping van een bedrijf, een technofeestje en in de zomer de parken van Utrecht. Met onze bakfiets komen we overal. Gelukkig houden we van fietsen, een duurzame en gezonde manier van transport die helemaal binnen onze bedrijfsfilosofie past. Het is heerlijk om zoveel buiten te zijn. Toch blijft onze eigen keuken in Utrecht de kern van ons bedrijf.
Onze droom is om te groeien naar meerdere fietsen of zelfs foodtrucks, zowel met onze shakes als met andere etenswaren en dranken. Zolang deze maar lekker én gezond zijn. Gelukkig begint streetfood in Nederland steeds meer aan populariteit te winnen, waardoor er steeds meer foodfestivals en -events zijn waar we terecht kunnen.
Wat we alvast kunnen verklappen: er komt op korte termijn een tweede fiets aan de andere kant van het station. We gaan dan koffie en verse sappen vanuit één fiets aanbieden, in samenwerking met Hayo’s Kawa Coffee. Ook zal er deze winter een tweede Shakes on Wheels fiets worden gebouwd, zodat we in het voorjaar en de zomer op twee locaties tegelijk kunnen staan. Zoals we al zeiden: the sky is the limit![/su_expand]
Interview met Shakes on Wheels op Foodbrigade
Zomer = fruit en shakes. Daar staan Michelle Oosthuyzen en Maurits Schuijf van het Utrechtse Shakes on Wheels compleet achter. Ze verdienen geld met dagverse fruit- en yoghurt shakes. Verkocht op Hollandse wijze: vanuit een bakfiets.
[su_expand more_text=”Lees meer” less_text=”Lees minder”]‘Elke ochtend zijn we vroeg uit de veren om fruit te schillen, snijden en blenden tot een mooie shake. Alleen dagverse producten dus’, vertelt Oosthuyzen. Inspiratie hiervoor haalden ze uit Azië, waar je op iedere straathoek vers fruit en shakes kunt krijgen. ‘We zijn nog volop aan het proberen wat wel en wat niet werkt. Maar het concept slaat tot nu toe goed aan.’
Het concept
Oosthuyzen: ‘Maurits en ik hadden al langer plannen om een eigen onderneming te starten. Maar het werd maar niet concreet. Van februari tot en met april hebben we een reis gemaakt door Maleisië, Vietnam, Thailand en Cambodja. Daar kun je niet om streetfood heen. Vooral het enorme aanbod in vers fruit en verse smoothies viel ons op. Waarom niet proberen dit Aziatische streetfoodconcept naar Nederland te halen?’ Terug in Nederland gingen Oosthuyzen en Schuijf direct aan de slag met het idee. ‘We zochten nog naar een originele foodtruck. Uiteindelijk kwamen we uit bij een bakfiets: niet duur in aanschaf en je kunt overal gemakkelijk komen. Ideaal om mee te beginnen.
De smaak
Regelmatig gaat Michelle aan de slag om verschillende shakes uit te proberen. ‘Wij vinden gezond eten ook erg belangrijk, daarom bestaat iedere shake uit minimaal twee stuks fruit.’ Inspiratie doet ze met name op via internet of op Instagram. Wanneer ze een idee heeft opgedaan, gaat ze aan de slag in haar keuken. ‘In de meeste gevallen laat in dan mijn vrienden proeven en oordelen. Valt het in de smaak? Dan verkopen we de shake. We proberen verschillende smaken zoveel mogelijk af te wisselen.’
De klantvraag
Ze begonnen met het verkopen van echte ontbijtshakes: fruit en zuivel en soms in combinatie met bijvoorbeeld lijnzaad of chiazaad. ‘Al snel merkten we dat deze ’superfoods’ niet bij iedereen in de smaak vallen. Onbekend maakt onbemind. Mensen gaven vrij direct aan wat ze lekker vonden of niet. Gelukkig maar, we konden het aanbod erop aanpassen.’ Nu biedt Shakes on Wheels naast hun fruit- en zuivelshakes de mogelijkheid om zogeheten ‘boosters’ toe te voegen in de vorm van verschillende soorten superfoods. Daarnaast is er vers fruit te krijgen. ‘De jonge kokosnoot is populair.’ Ook met speciale dieetwensen kan rekening worden gehouden.
De locatie
Blijven de ondernemers hun klanten vanuit een bakfiets bedienen? ‘Een eigen food-truck zou geweldig zijn. Maar een bakfiets geeft je zoveel voordelen en mogelijkheden. Als het goed weer is, fietsen we gewoon door het park. Dat gaat met een food-truck niet zo gemakkelijk.’ In de toekomst willen Oosthuyzen en Schuijf zich meer focussen op bedrijven en evenementen. ‘Nu staan we in de ochtend op het station in Utrecht en met mooi weer zoeken we de drukte op. Een beetje uitproberen waar het wel en niet aanslaat. In de toekomst willen we vaker privéevenementen bezoeken. Bedrijfsfeesten, verjaardagspartijen of barbecues bijvoorbeeld.’ [/su_expand]